I Italiens lys

krøyer
P.S. Krøyer, Italienske markarbejdere. Abruzzerne, 1880
Brandts - Museum for kunst og visuel kultur

"En fest for såvel øjet som for sindet" - Weekendavisen

"Skovgaard Museet fra sin smukkeste side" - Viborg Stifts Folkeblad

4 stjerner - Kristeligt Dagblad

5 stjerner - Jyllands-Posten

Drømmen om Italien
Krøyer, Skovgaard, Theodor Philipsen, Viggo Pedersen, Kristian Zahrtmann og de norske kunstnere Eilif Peterssen og Christian Meyer Ross, rejste og malede sammen i Italien i perioden1879-1886. Her skabte de nogle af deres mest stemningsfulde billeder. Det italienske lys og de italienske farver forandrede deres malerier, og de inspirerede hinanden til at prøve nye teknikker, der var påvirket af den franske kunst med realismen og impressionismen.

Udstillingen præsenterede over 70 malerier fra Italien, som kunstnerne lavede under deres ophold. Fra smukke landskaber med klare floder og høje bjerge til charmerende folkeliv på gader, torve og restauranter. Drømmen om la bella Italia lever i kunstnernes værker, der rummer sydens varme glød og sorgløse livsstil.

..
Viggo Pedersen, Ved floden i Maaneskin, 1884. Skovgaard Museet

Kristan Zahrtmann. Ambrogio. 1883
Den Hirschsprungske SamlingKristan Zahrtmann. Ambrogio. 188

Naturalisme og impressionisme
I løbet af disse få år fra 1880-1886 skete der en markant udvikling hos kunstnerne. Deres tidlige værker fra Sora markerer naturalismens gennembrud i Skandinavien, mens de lidt senere ikke kan fornægte at bære præg af en vis inspiration fra impressionismen. Sora var således rammen om et frodigt kunstnerisk miljø, der fik stor betydning for malerne og var med til at definere dem som vigtige kunstnere, der bragte nye impulser med hjem sydfra.

Skandinavisk samarbejde
Skovgaard Museet lavede udstillingen i samarbejde med Den Hirschsprungske Samling i København og Lillehammer Kunstmuseum i Norge. Den genforenede kunstnernes bedste værker fra disse få, men markante år. Udstillingen trak forbindelser mellem kunstnere, der er markante figurer på den danske og norske kunstscene, men hvis værker sjældent ses i sammenhæng med hinanden. Med byer som Rom, Sora og Civita d'Antino som ramme var det muligt at fortælle historien om en vigtig periode i den skandinaviske kunsthistorie.

I Italiens lys

Information

1. juni- 4. september 2016

Udstillingen var lavet i samarbejde med Den Hirschsprungske Samling og Lillehammer Kunstmuseum.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, A.P. Møller Fonden, Beckett-fonden, Dr. Margrethes og Prins Henriks Fond, Frimodt Heineke Fonden, Krogager Fonden, Lizzie og Ejler Ruges Kunstfond, Ny Carlsbergfondet, Overretssagfører L. Zeuthens Fond, Toyota-Fonden, 15. Juni Fonden.