image description
Rebecca Louise Law

HOVMOD
03. feb - 27. maj 2017

"Hvad vil det sige at være hovmodig i dag?" - Rebecca Louise Law

Hun er Oprah Winfreys yndlingskunstner. Hun har lavet projekter for designfirmaer som Hermès, Jimmy Choo og Max Mara og større kulturinstitutioner som Royal Opera House og The Victoria & Albert Museum i London. HOVMOD var Rebecca Louise Laws første udstilling i Skandinavien.

Hvad er hovmod?
I den europæiske middelalder blev hovmod betragtet som den værste af de syv dødssynder; gerrighed, vrede, misundelse, dovenskab, frådseri, utugt og hovmod. Ordet hovmod stammer fra det tyske "homot" og kan oversættes med "højt sindelag". Har du mødt et menneske, der virker overlegen, arrogant og nedladende, så har du oplevet et hovmodigt menneske. Men, hvordan kan man fortolke hovmod i en kunstinstallation? Den britiske kunstner Rebecca Louise Law gav et bud i udstillingen HOVMOD, som hun skabte specifikt til Skovgaard Museet.

70.000 tørrede blomster 
Udstillngens hovedværk var HOVMOD, som bestod af 70.000 tørrede blomster, der hang ned fra loftet i museets største sal. Et stilleben i 3d. Gæsterne trådte direkte ind i værket og blev omgivet af blomsternes dufte, farver og forfald. I udstillingens tilstødende rum blev der udstillet mindre blomsterinstallationer i montre og på gamle møbler.

Fotografi som 1500-tals blomstermaleri
Law arbejder også med fotografi, der trækker tråde tilbage til hollandske blomstermalerier fra 1600-tallet, hvor spraglede buketter fremhæves af en sort baggrund. Laws fotografier rummer imidlertid også overraskende elementer så som små mennesker i forskellige stillinger og udklædninger. Hun viderefører med andre ord ikke genren, men fornyer den.

HOVMOD var en hyldest til naturen, men også en påmindelse om, at når vi plukker fra den for at nyde dens skønhed, stjæler vi samtidig fra den.

Hvem er hun?
Rebecca Louise Law (f. 1980) er uddannet fra School of Arts and Cultures, Newcastle University i 2004. Som sjette generation af gartnere var hendes opvækst præget af haver og natur. Allerede som kunststuderende blev blomsterne hendes foretrukne motiv, i begyndelsen som blomstermalerier med olie på lærred. Law har imidlertid oplevet den todimensionelle flade som en stor begrænsning, for hun vil skabe sanselige oplevelser, der tvinger os til at se ud foran os, op og ned.