De ved, hvad de gør!
Hænder der flår og slår, ansigter der forvrides i uhyggelige grimasser, kroppe der præges af vellevnedets fedme eller dødens magerhed, skeletter der kopulerer med nøgne kvinder, og små hunde der snerrer med røde gab og afslører spidse tænder. Skovgaard Museet viste henover sommeren 2013 keramiske værker af den anerkendte danske billedhugger Jørgen Haugen Sørensen (f. 1934).
Den mørke side af menneskets natur
Værkerne handler om dystre, grusomme og voldsomme temaer. De er et blik ind i den mørkere og mindre pæne side af den menneskelige natur. Man kan få fornemmelsen af, at menneskets grumme indre væsen og værste mareridt kommer til live i værkerne. Alt det, vi hader ved andre og os selv, alt det, vi tørster efter eller gruer for. Vores hengemte og undertrykte natur vælder op til overfladen og viser sit grimme ansigt. Værkerne indbyder både til fascination og forskrækkelse. De er måske ikke rare at kigge på - men det er også svært at kigge væk.
Keramiske figurer
De senere år har arbejdet med keramikken fyldt mere i Haugen Sørensens værk, med modellerede figurer af snerrende hunde, skrigende munde eller kroppe i forfald og opløsning. Mest kendt er imidlertid hans monumentale granitskulpturer. Men hvor hans værker i granit, marmor, bronze og stof er abstrakte, er værkerne i keramik figurative. Hoveder, kroppe, hunde og andet genkendeligt og menneskeligt er hvad der opstår, når Haugen Sørensen former leret. Hvor de monumentale og tunge arbejder er æstetiske, harmoniske og afbalancerede i deres former, materialevalg og tekstur, nærmest skriger keramikken i trods mod det skønne og det pyntelige.
Haugen Sørensen bor og arbejder i Italien. Siden 1956 har han udstillet både i Danmark og udlandet, og han har opnået stor respekt og opmærksomhed for sit skulpturelle værk.
Læs mere om Jørgen Haugen Sørensen på www.jhs.nu og hør et indslag på P1 fra den 27. maj.