SÆRUDSTILLING

BILLEDSTORM - Blasfemi i kunsten fra reformationen til i dag
Top billede

Vi bruger alle billeder. Det har mennesket sådan set altid gjort. Fra de tidligste hulemalerier, der i dag er mere end 32.000 år gamle, til de billeder, du i dag deler på de sociale medier. Billeder kan være et alternativ til ord - men man kan også se billeder som et sprog i sig selv. Billeder kan være stærke. De kan provokere, udfordre tabuer, misforstås, censureres - og billeder kan blive ødelagt. Ødelæggelsen af billeder kaldes billedstorm eller ikonoklasme. Det er betegnelsen for det fænomen, som fandt sted under reformationen fra år 1517, hvor nogle katolske kirker blev renset for religiøse billeder og skulpturer. Reformationen, med Martin Luther i spidsen, ville reformere den katolske kirke og komme med et andet bud på, hvordan Bibelen skulle forstås. Det førte bl.a. til det protestantiske trossamfund, der i dag udgør Folkekirken. Denne udstilling fokuserer på blasfemiske billeder: hvordan og hvorfor opfattes visse religiøse og politiske billeder som blasfemiske? Værkudvalget breder sig fra billeder af billedstormen, som fandt sted i kirkerne i Nordeuropa under reformationen til Islamisk Stats ødelæggelser i Mellemøsten. Fra statuer af kongelige og andre notabiliteter, der blev lemlæstede under den franske revolution til væltede statuer af Lenin og Stalin efter Sovjetunionens sammenbrud. Fra nazisternes censur under 2. Verdenskrig af såkaldt 'degenereret' kunst til kunstneren Andres Serranos værk Immersion (Piss Christ) (se billedet øverst), som blev vandaliseret, fordi det blev betragtet som blasfemisk. Billedstorm er en del af et samarbejde med Kvindemuseet i Aarhus og Museet for Religiøs Kunst i Lemvig. Kvindemuseet fokuserer på billeder og køn, mens museet i Lemvig fokuserer på "det fremmede".

Den 4. april 2017 er det 200 år, siden P.C. Skovgaard blev født. Fra beskedne kår i landsbyen Vejby i Nordsjælland udviklede han sig til at blive én af de mest anerkendte landskabsmalere i den danske guldalder samt professor på Det kongelige danske Kunstakademi. Hans billeder af den grønne bøgeskov og kysterne er indbegrebet af den danske natur. Hans politiske engagement og tilknytning til medlemmer af den grundlovgivende forsamling, sammen med hans nære forhold til digterpræsten N.F.S. Grundtvig gør, at Skovgaard ikke blot er en interessant som kunstner, men også som repræsentant for den kulturelle, politiske og religiøse udvikling, Danmark gennemgik i midten af de 19. århundrede.

Udstillingen Den private P.C. Skovgaard vil præsentere en række værker, som normalt ikke vises i offentligheden.xzczxcHun er Oprah Winfreys yndlingskunstner. Hun har lavet projekter for designfirmaer som Hermès, Jimmy Choo og Max Mara og større kulturinstitutioner som Royal Opera House og The Victoria & Albert Museum i London. Glæd jer til at opleve udstillingen HOVMOD, der er Rebecca Louise Laws første udstilling i Skandinavien.

 

Hvad er hovmod?

I den europæiske middelalder blev hovmod betragtet som den værste af de syv dødssynder; gerrighed, vrede, misundelse, dovenskab, frådseri, utugt og hovmod. Ordet hovmod stammer fra det tyske "homot" og kan oversættes med "højt sindelag". Har du mødt et menneske, der virker overlegen, arrogant og nedladende, så har du oplevet et hovmodigt menneske. Men, hvordan kan man fortolke hovmod i en kunstinstallation? Den britiske kunstner Rebecca Louise Law giver et bud i udstillingen HOVMOD, som hun skaber specifikt til Skovgaard Museet.

 

I museets store sal vil blomster hænge ned fra loftet. Som gæst vil du træde lige ind i værket og blive omgivet af blomsternes dufte, farver og betragte deres forfald. I udstillingens tilstødende rum udstilles mindre blomsterinstallationer i montre og på gamle møbler. På væggene hænger fotografier, der kan minde lidt om hollandske blomstermalerier fra 1600-tallet, hvor spraglede buketter fremhæves af en sort baggrund. Laws fotografier rummer imidlertid også overraskende elementer, der viser, at Law ikke bare viderefører genren, men også fornyer den. HOVMOD er en hyldest til naturen, men også en påmindelse om, at når vi plukker fra den for at nyde dens skønhed, stjæler vi samtidig fra den.

 

 

Kunstnerbiografi

Rebecca Louise Law (f. 1980) er uddannet fra School of Arts and Cultures, Newcastle University i 2004. Som sjette generation af gartnere var hendes opvækst præget af haver og natur. Allerede som kunststuderende blev blomsterne hendes foretrukne motiv, i begyndelsen som blomstermalerier med olie på lærred. Law har imidlertid oplevet den todimensionelle flade som en stor begrænsning, for hun vil skabe sanselige oplevelser, der tvinger os til at se ud foran os, op og ned.

Hun er Oprah Winfreys yndlingskunstner. Hun har lavet projekter for designfirmaer som Hermès, Jimmy Choo og Max Mara og større kulturinstitutioner som Royal Opera House og The Victoria & Albert Museum i London. Glæd jer til at opleve udstillingen HOVMOD, der er Rebecca Louise Laws første udstilling i Skandinavien.

Hvad er hovmod?
I den europæiske middelalder blev hovmod betragtet som den værste af de syv dødssynder; gerrighed, vrede, misundelse, dovenskab, frådseri, utugt og hovmod. Ordet hovmod stammer fra det tyske "homot" og kan oversættes med "højt sindelag". Har du mødt et menneske, der virker overlegen, arrogant og nedladende, så har du oplevet et hovmodigt menneske. Men, hvordan kan man fortolke hovmod i en kunstinstallation? Den britiske kunstner Rebecca Louise Law giver et bud i udstillingen HOVMOD, som hun skaber specifikt til Skovgaard Museet.

I museets store sal vi blomster hænge ned fra loftet. Som gæst vil du træde lige ind i værket og bliver omgivet af blomsternes dufte, farver og betragte deres forfald. I udstillingens tilstødende rum udstilles mindre blomsterinstallationer i montre og på gamle møbler. På væggene hænger fotografier, der kan minde lidt om hollandske blomstermalerier fra 1600-tallet, hvor spraglede buketter fremhæves af en sort baggrund. Laws fotografier rummer imidlertid også overraskende elementer, der viser, at Law ikke bare viderefører genren, men også fornyer den. HOVMOD er en hyldest til naturen, men også en påmindelse om, at når vi plukker fra den for at nyde dens skønhed, stjæler vi samtidig fra den.

Installations eksempel
Rebecca Louise Law, The Garden, 2014

Kunstnerbiografi
Rebecca Louise Law (f. 1980) er uddannet fra School of Arts and Cultures, Newcastle University i 2004. Som sjette generation af gartnere var hendes opvækst præget af haver og natur. Allerede som kunststuderende blev blomsterne hendes foretrukne motiv, i begyndelsen som blomstermalerier med olie på lærred. Law har imidlertid oplevet den todimensionelle flade som en stor begrænsning, for hun vil skabe sanselige oplevelser, der tvinger os til at se ud foran os, op og ned.

portræt

Rebecca Louise Law1
Rebecca Louise Law, The Garden, 2014 ©Nicola Tree

Hun er Oprah Winfreys yndlingskunstner. Hun har lavet projekter for designfirmaer som Hermès, Jimmy Choo og Max Mara og større kulturinstitutioner som Royal Opera House og The Victoria & Albert Museum i London. Glæd jer til at opleve udstillingen HOVMOD, der er Rebecca Louise Laws første udstilling i Skandinavien.

Hvad er hovmod?
I den europæiske middelalder blev hovmod betragtet som den værste af de syv dødssynder; gerrighed, vrede, misundelse, dovenskab, frådseri, utugt og hovmod. Ordet hovmod stammer fra det tyske "homot" og kan oversættes med "højt sindelag". Har du mødt et menneske, der virker overlegen, arrogant og nedladende, så har du oplevet et hovmodigt menneske. Men, hvordan kan man fortolke hovmod i en kunstinstallation? Den britiske kunstner Rebecca Louise Law giver et bud i udstillingen HOVMOD, som hun skaber specifikt til Skovgaard Museet.

I museets store sal vi blomster hænge ned fra loftet. Som gæst vil du træde lige ind i værket og bliver omgivet af blomsternes dufte, farver og betragte deres forfald. I udstillingens tilstødende rum udstilles mindre blomsterinstallationer i montre og på gamle møbler. På væggene hænger fotografier, der kan minde lidt om hollandske blomstermalerier fra 1600-tallet, hvor spraglede buketter fremhæves af en sort baggrund. Laws fotografier rummer imidlertid også overraskende elementer, der viser, at Law ikke bare viderefører genren, men også fornyer den. HOVMOD er en hyldest til naturen, men også en påmindelse om, at når vi plukker fra den for at nyde dens skønhed, stjæler vi samtidig fra den.

Installations eksempel
Rebecca Louise Law, The Garden, 2014

Kunstnerbiografi
Rebecca Louise Law (f. 1980) er uddannet fra School of Arts and Cultures, Newcastle University i 2004. Som sjette generation af gartnere var hendes opvækst præget af haver og natur. Allerede som kunststuderende blev blomsterne hendes foretrukne motiv, i begyndelsen som blomstermalerier med olie på lærred. Law har imidlertid oplevet den todimensionelle flade som en stor begrænsning, for hun vil skabe sanselige oplevelser, der tvinger os til at se ud foran os, op og ned.

portræt
Rebecca Louise Law1

Rebecca Louise Law, The Garden, 2014 ©Nicola Tree

Hun er Oprah Winfreys yndlingskunstner. Hun har lavet projekter for designfirmaer som Hermès, Jimmy Choo og Max Mara og større kulturinstitutioner som Royal Opera House og The Victoria & Albert Museum i London. Glæd jer til at opleve udstillingen HOVMOD, der er Rebecca Louise Laws første udstilling i Skandinavien.

Hvad er hovmod?
I den europæiske middelalder blev hovmod betragtet som den værste af de syv dødssynder; gerrighed, vrede, misundelse, dovenskab, frådseri, utugt og hovmod. Ordet hovmod stammer fra det tyske "homot" og kan oversættes med "højt sindelag". Har du mødt et menneske, der virker overlegen, arrogant og nedladende, så har du oplevet et hovmodigt menneske. Men, hvordan kan man fortolke hovmod i en kunstinstallation? Den britiske kunstner Rebecca Louise Law giver et bud i udstillingen HOVMOD, som hun skaber specifikt til Skovgaard Museet.

I museets store sal vi blomster hænge ned fra loftet. Som gæst vil du træde lige ind i værket og bliver omgivet af blomsternes dufte, farver og betragte deres forfald. I udstillingens tilstødende rum udstilles mindre blomsterinstallationer i montre og på gamle møbler. På væggene hænger fotografier, der kan minde lidt om hollandske blomstermalerier fra 1600-tallet, hvor spraglede buketter fremhæves af en sort baggrund. Laws fotografier rummer imidlertid også overraskende elementer, der viser, at Law ikke bare viderefører genren, men også fornyer den. HOVMOD er en hyldest til naturen, men også en påmindelse om, at når vi plukker fra den for at nyde dens skønhed, stjæler vi samtidig fra den.

Installations eksempel
Rebecca Louise Law, The Garden, 2014

Kunstnerbiografi
Rebecca Louise Law (f. 1980) er uddannet fra School of Arts and Cultures, Newcastle University i 2004. Som sjette generation af gartnere var hendes opvækst præget af haver og natur. Allerede som kunststuderende blev blomsterne hendes foretrukne motiv, i begyndelsen som blomstermalerier med olie på lærred. Law har imidlertid oplevet den todimensionelle flade som en stor begrænsning, for hun vil skabe sanselige oplevelser, der tvinger os til at se ud foran os, op og ned.

portræt
Rebecca Louise Law

Information

30. september - 30. december 2017

Udstillingen er skabt i samarbejde med Kvindemuseet i Aarhus og Museet for Religiøs Kunst i Lemvig

Udstillingen er støttet af:
Aarhus 2017, A.P. Møller og hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til Almene Formaal, Beckett-fonden, Bestles Fond, Ernst B. Sunds Fond, Kirkeministeriets reformationspulje, Knud Højgaards Fond, Edith & Godtfred Kirk Christiansens Fond og 15. juni Fonden.

Undervisning:
Hent undervisningsmateriale til 7., 8. og 9. klasse  her. Materialet er udarbejdet i samarbejde med Folkekirkens Skoletjeneste og indeholder en historisk introduktion til billedstorm fra reformationen til i dag samt arbejdsark med opgaver og diskussionsspørgsmål.

Kommentar:
Læs her, hvorfor vi ikke viser Muhammed-tegningerne.

Foto: Andres Serrano, Immersion (Piss Christ), 1987. Fotografi af plastikkrusifix nedsunket i et glas med kunstnerens urin.