I årene 1899 til 1907 arbejdede Joakim Skovgaard sammen med et hold af håndværkere og kunstneriske assistenter på udsmykningen af Viborg Domkirke. Resultatet var en totaludsmykning, der også i dag stråler beskueren i møde i det smukke domkirkerum.
Til arbejdet anvendte han kartoner, der er tegnet i størrelsesforholdet 1:1. Hullerne, der ofte kan ses langs figurernes kontur, er anvendt til at afsætte spor med kulstøv direkte på kirkevæggen. Efter arbejdets fuldførelse blev kartonerne gemt. Disse kartoner blev skænket til Skovgaard Museet, da det blev skabt i 1937, og de udgør en kerne i museets samling.
Efter at have ligget på magasin i mange år bliver de gamle papirruller nu endelig skånsomt åbnet - en fod af en apostel dukker frem, et lam, skyformationer, ornamentik - det er der alt sammen, som vi kender detaljerne fra domkirken. Men også mere til.
Meget overraskende er mange af forlæggene farvelagte. Nogle af dem har små detaljer, der aldrig kom med på domkirkens vægge. For eksempel havde Joakim Skovgaard tænkt, at en gravende mand skulle være del af motivet 'Kristi himmelfart'. Men graveren er af uvisse årsager i sidste øjeblik valgt fra. Nu kan man kun se ændringen ved at nærstudere kartonerne.
Det er Viborg fotografen Ole Misfeldt, der foreviger de gamle skrøbelige tegninger. Tusch, tegnekul og akvarel bliver hurtigt forvandlet til digitale fotografier, der lægges ud på internettet, så du kan se dem på Kunstindex Danmark.
Hvem gemmer sig i freskerne? Hjælp Skovgaard Museet med at huske
Det fortælles i Viborg, at Joakim Skovgaard anvendte folk fra Viborg som modeller til sine fresker.
På Skovgaard Museet indsamler vi beretninger om, hvem vi kan genkende på kirkevæggen. Kontakt museet, hvis du kan genkende eller kender nogle af historierne omkring freskerne i domkirken.