Parti af Badstuedammen ved Frederiksborg, u.å.

Top billede

Parti af Badstuedammen ved Frederiksborg, u.å. Olie på lærred.

 

"Sjælland er skøn"
Dette maleri viser et sjællandsk motiv. Der er her tale om en gengivelse af Badstuedammen ved Frederiksborg Slot i Hillerød. Skovgaard malede både Frederiksborg Slot og Badstuedammen flere gange. Hans ene gengivelse af Frederiksborg Slot, Udsigt fra Frederiksborg Slot (Ordrupgaard) fra 1842 er et af guldalderens og Skovgaards hovedværker. Skovgaard Museets nye værk viser ikke Frederiksborg Slot, men Badstuedammen, der ligger lige nord for slottet og nordvest for barokhaven. Det er en gentagelse af Parti af Badstuedammen ved Frederiksborg fra 1838, som blev solgt på auktion hos Bruun Rasmussen får nogle år siden. De to billeder har samme motiv og samme størrelse, men museets maleri er mere løst malet og friskere i udtrykket. Maleriet fra 1838 har netop det stivnede udtryk, der tit var resultatet af Skovgaards gennemarbejdede værker. Det blev udstillet på Charlottenborg i 1839 og købt af Kunstforeningen og kom siden til dronning Caroline Amalie. Museets maleri kan enten være et forarbejde til maleriet til 1838, eller en gentagelse af det. Hvorom er, så har det udaterede maleri netop det mindre gennemarbejdede og mere skitseagtige udtryk, som vi i dag sætter større pris på hos Skovgaard.

Efterårsmotiv
Derudover er maleriet et eksempel på et efterårsmotiv hos Skovgaard, som ellers oftest malede sommermotiver. De rødlige og gullige farver i det falmende løv spiller op mod den blågrå himmel og spejles i Badstuedammens vand. Forgrundens buske er et fint eksempel på de nærstudier, som Skovgaard malede ude i naturen om sommeren. En sjov detalje er fiskeren i båden midt i søen, som, hvis ikke det var for hans røde hue, næsten ville falde i et med naturen. Fiskeren er det eneste spor af menneskelig indgriben i naturen i denne park, der ligger så tæt på et pragtstykke af et jagtslot der er placeret, så det får det fylde udbytte af at være så tæt på naturen. Maleriets komposition er typisk for Skovgaard, hvor bøgetræerne delvist omkranser søen i siden og i baggrunden, men lader forgrunden stå åben for at tillade et kig til vandet.

Skovgaard Museets samling og P.C. Skovgaards værk rummer primært landskaber, der viser Danmark om sommeren. I 2013 erhvervede museet med støtte fra Ny Carlsbergfondet et vintermotiv af Skovgaard, Skovparti. Tidligt forår, fra 1837, med nøgne træer og sne på jorden. Det aktuelle maleri demonstrerer, at Skovgaard også kunne finde skønheden i det danske landskab om efteråret og udnytte de vekslende farver i løvet til at skabe et smukt farvespil, der komplementerer de blålige toner i vandet og himlen.