Professor N.L. Høyen skal i audiens hos Paven, 1854.

Top billede

P.C. Skovgaard, Professor N.L. Høyen skal i audiens hos Paven, 1854. Olie på lærred, 20,5 x 29,8 cm. Inv.nr. 10.169.

Personerne fra venstre er: P.C. Skovgaard knælende ved kaminen, Georgia Skovgaard, Edele Birgitte Høyen og N. L. Høyen. Skovgaard, maleren Wilhelm Marstrand og kunsthistorikeren N. L. Høyen samt deres koner opholdt sig i efteråret 1854 i Rom, hvor Høyen var i audiens hos paven. Her er han afbildet ved morgenbordet efter at damerne har sørget for, at han var gjort pænt i stand til besøget. 
   
Høyen var Danmarks første store kunsthistoriker. Han var en udpræget nationalromantiker, som var meget interesseret i, at kunstnere som P.C. Skovgaard, Johan Thomas Lundbye og Lorenz Frølich blev i Danmark, eller at de så vidt muligt afbildede den danske natur med den fædrelands-kærlighed, som var behørig. I sin bog Om national kunst fra 1863 skrev han: "Det er altså ikke alene som æstetisk nydelse - den kan være nok så betydelig - at vi dvæler ved kunsten, men som et af de store midler til at styrke, hæve og drage folket; således har den nationale kunst sin begrundelse." 
   
Motivet stemmer overens med Guldalderens nationalfølelse og livssyn. Bortset fra titlen, der afslører, at motivet omhandler tiden lige inden Høyen skal møde paven, er det en almindelig dagligdagsscene, som møder beskueren. Der er en Biedermeiersk stemning i huset, hvor kvinderne skaber trygge rammer som i et almindeligt dansk hjem, hvor der er hyggeligt. Det er meget få egentlige genrebilleder, der kendes fra P. C. Skovgaards hånd, men her har det moret ham at gengive en 'historisk' situation.