Fad dekoreret med søuhyre og vandmænd, 1888.

Top billede

Joakim Skovgaard, Fad dekoreret med søuhyre og vandmænd, 1888. Keramisk fad, Ø 25,7 cm. Inv.nr. 02.323.

Joakim Skovgaards kunstneriske arbejdsområde var vidtfavnende og omfattede også keramikken. Dette arbejde startede under hans rejse til Italien og Grækenland, hvor han inspireret af rejsen dekorerede en lille krukke med figurer i græsk stil, mens han i 1884 opholdt sig i den italienske by Sora. Efter sin hjemvenden blev Skovgaard del af et usædvanligt og visionært kunstnerfællesskab, hvor keramikken var den kunstneriske udtryksform. Sammen med bl.a. sin bror Niels og søster Suzette kom han med i kunstnerkredsen omkring pottemagerværkstedet på Utterslev Mark. Her var de lidt ældre arkitekter Andreas Clemmensen og Thorvald Bindesbøll primus motorer og det var dem, der fik de unge kunstnere lokket med der ud.

Udgangspunktet for motiverne i Joakim Skovgaards keramik var først og fremmest dyr. Allerede som dreng var det især dyrene, som vakte hans kunstneriske tilbøjelighed, som han selv skrev. Det var alle slags dyr, således også søuhyrer og vandmænd som i dette fad fra 1888. Desuden ser man her en indflydelse fra det japanske kunsthåndværk, som flere kunstnere var optaget af i slutningen af 1800-tallet og som kritikeren Karl Madsen var bannerfører for. Skovgaard sugede inspiration til sig fra både de nære, men også fjerne, eksotiske himmelstrøg