Koner og Piger byger Tøj i en Aa i Halland, 1881

Top billede

Koner og Piger byger Tøj i en Aa i Halland, 1881. Olie på lærred

 

I 1871 blev Joakim Skovgaard optaget på Kunstakademiet i København, hvor han blev elev hos Frederik Vermehren (1823-1910) og Jørgen Roed (1808-1888). Samtidig var han også i malerlære hos malermester C.C.A. Weber. Både hos Weber og på Kunstakademiet fik Skovgaard undervisning, der lagde sig i tråd med den klassiske tradition, han var blevet opdraget med hjemmefra.

At finde sin egen stil

Efter afgangen fra akademiet i 1876 havde Joakim Skovgaard stadig svært ved at finde sin egen kunstneriske stil. Gennem breve fra sine malervenner, der var taget til Paris, hørte han dog om de nye strømninger i kunsten med friluftsmaleriet, valørmaleriet og impressionismen. Skovgaard rejste selv til Paris i efteråret 1880 og blev der til sommeren 1881, hvor han gik hos den franske maler Léon Bonnat på dennes tegneskole, hvor flere danske kunstnere gik, så som Laurits Tuxen og P.S. Krøyer. I Paris blev Skovgaard især optaget af de såkaldt realistiske malere som Jules Bastien-Lepage og Jean-François Millet, som malede bønder, der sled på markerne, fattige arbejdere og tiggere. Den sociale bevidsthed, der viste en anden samfundsklasse, end man var vant til at se skildret i kunsten, vakte stor opsigt i Paris, og påvirkede også en ung kunstner som Joakim Skovgaard. Inden sit ophold i Paris havde han allerede malet arbejdere ved Knabstrup teglværk i Nordsjælland og bønder på Lolland, der klippede får.

Öströö
Efter sin hjemkomst fra Paris drog han til Öströö i Halland i Sverige, hvor hans morbror Titus Schouw havde en gård. Her malede han billeder af skovarbejdere, og altså også dette maleri af kvinder, der byger (vasker) tøj i en å. Det var dog kun i denne periode i 1880'erne, at denne slags scener optog ham, inden han blev opslugt af de bibelske motiver sidst i samme årti.

 

 

 

 

 

 

 

 

Information

Erhvervet 2015 med støtte fra Augustinusfonden og Viborg Borger- og Haandværkerforening